طرح نو

سفر هنوز تمام نیست !

نادر خلیلی

 

تنها دویدن

یک مهندس معمار که  در چهل سالگی تصمیم می گیرد برود در پی رویاهایش... بعد هم با هزار بدبختی می رسد به آن. گزارشی از این تلاش و دردسرهایش که در طی چند سال قبل و بعد از انقلاب ایران است می شود یک کتاب.

خواندن تنها دویدن را به تارگی آغاز کرده ام. در این صفحات ابتدایی کتاب فوق العاده ای به نظر می آید. خواندن این کتاب را توصیه می کنم حداقل برای معماران که کله مبارکشان بوی قرمه سبزی می دهد. 

 در مورد نادر خلیلی مطلبی را از جام جم آن لاین برداشتم که به مناسبت در گذشت وی نوشته شده بود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1388ساعت 13:42  توسط آرش  | 

خانه روتو از کارهای لویچی کلانی

لوئیجی کُلانی(Luigi Colani )

لوئیجی کلانی متولد 1928 در شهر برلین، فرزند یک طراح صحنه فیلم و دانش‌آموخته آکادمی هنر در شهر برلین و آئرو دینامیک در دانشگاه سوربون پاریس است. او پس از تحصیلات خود در سوربون به کالیفرنیا رفت و در انجا به تحقیق درباره آئرودینامیک سرعت و مواد پلاستیک پرداخت.
یک مجسمه ساز ، نقاش ، معمار ، طراح شهری و یک طراح صنعتی خود آموخته . البته نام او در دنیای معماری چندان شناخته شده نیست. اما در جهان او را با فلسفه برآمده از آئرودینامیک و جمله معروف او : « در طبیعت خط صاف وجود ندارد» می‌شناسند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1388ساعت 13:38  توسط آرش  | 

بدون شرح...!

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1388ساعت 14:51  توسط آرش  | 

Tadao Ando

Tadao Ando 

 designs arts centre for François Pinault in Venice

 

تادآئو آندو معمار موفقی  ( برنده : the Pritzker Architecture Prize. )  که سادگی و شفافیت رو در قالب معماری خلاق و خوانا ارائه می کنه این بار دست به طراحی مرکز هنر های معاصر در ونیز برای کارفرمای سرمایه دار معروفی چون François Pinault  زده که علاقه شدیدی هم به کلکسیون و ... دارد . 

این مرکز در آینده همسایه  the historic Punta della Dogana building  می شود و فضایی برای اکران کلکسیون این کارفرما ! و همچنین فضای پشتیبان نمایشگاهی برای ونیز .

این مرکز هنرهای معاصر ونیز در سال ۲۰۰۹ به بهره برداری خواهد رسید .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1388ساعت 12:55  توسط آرش  | 

ماریو بوتا - Arosa , Switzerland

  معمار : ماريا بوتا

Arosa  يك منطقه جغرافيايي منحصر به فرد و طبيعي است  كه در كوههاي سويس محاصره شده است و کمپانی ...  به ماريو بوتا پيشنهاد كرد تا در اين مكان هتلي ساخته شود.اين سايت پس از بررسي ، مناسب و قابل توصيف براي احداث يك هتل بزرگ شناخته شد . اين مكان فضايي بود براي مجادله انسان با طبيعت و در نتيجه سازش آن با فضاي پيرامونش . پس با الهام از درختان و محيط زيست اطراف سايت ،  ماریو بوتا حجم بنا را به صورت بستري از خاك با سقف هاي اسپيس فرمي (همساز با درختان اطراف ) در نظر گرفت است  كه بازديد كنندگان كنجكاو را به هيجان وا مي دارد . اين بنا در مفهوم ويژه خود به ما يك راه حل فريبنده از طريق تماس بصري كه همان احترام گذشتن به محيط پيرامون خود است ميدهد .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1388ساعت 12:53  توسط آرش  | 

میر حسین موسوی

 معماری که عاشق سیاست شد!

میرحسین موسوی متولد خامنه سال ۱۳۲۰ است. کاسب زاده آذری سالهای پرافتخاری را پیش و پس از انقلاب در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. سالهایی که از عالم هنر به سیاست آمد و از سیاست به هنر بازگشت.و اینک بار دیگر به عالم سیاست باز گشته است. میرحسین موسوی، اگر چه فوق لیسانس معماری دارد اما بیش از انکه در عرصه معماری شناخته شده باشد، چهره ای سیاسی است.

هرچند او به عنوان آخرین نخست وزیر نظام جمهوری اسلامی ایران (پس از مهدی بازرگان، محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر و محمدرضا مهدوی کنی) پس از اتمام دوره خدمتش در این منصب، عطای سیاست را به لقایش بخشید و به عالم هنر بازگشت.

او که مدرکش را در بهار سال ۴۸ از دانشگاه ملی (شهید بهشتی) در رشته معماری و شهرسازی اخذ کرد، طرح اداره مرکزی آب و فاضلاب اصفهان را در سال ۱۳۴۸ نوشت و تا سال ۵۰ آن را اجرا کرد. سپس طرح مجموعه کانون توحید را در سال ۱۳۵۰ اجرایی کرد تا آثاری ماندگار در معماری سیاسی ایران برجای گذارد. چرا که کانون توحید چه پیش از انقلاب و چه پس از ان مرکز تجمع سیاسیون منتقد بوده و هست. چه ان زمان که مطهری در آنجا سخنرانی می کرد و چه در سالهای اخیر.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1388ساعت 10:4  توسط آرش  | 

Home Design

Home Design Tips: Get the ball rolling on your dream home

Building your own little cozy adobe is a dream for many. The design for your home would have started long back in your own mind and before actually taking shape on paper, every individual has a certain perception and vision for what his home must ultimately look and feel like. But designing a home is a lot more than just owning a piece of land and then handing the construction process over to a reputable firm. At every step you must take care that you get what you want- ultimately it’s you who’s going to live inside those walls. That’s why these home design tips will help you get over the early blues and lay the right foundation for your future home.

salon-house

Make sure you have done enough research on home design

The first step to designing a home is to understand what exactly you are looking for and the direction you would like to move forward. For this, one must take a look at the many existing models available in the market today and what features you like best among them. This is a matter of purely individual choice and by doing your homework on home design you understand what you are exactly going to get.

Create your own blueprint and check its feasibility with an expert

Design your own blueprint for the home and if you are architectural engineer, then check the technical feasibility and the intricacies with the expert that will put the “pieces” together. You don’t have to own a construction degree to sketch up your own blueprint. Good observation and decent creativity are more than sufficient to get the job done.

stair-home-design

Make a cost estimate and keep your budget in mind

The design that you often end up with is largely governed by the budget that we have allotted for the construction of the home. Make sure you get all the estimates right and also ensure that the total cost is just a tad bit below the budget. This way you can accommodate any unforeseen expenditure as well. There are very few in this world that can afford the luxury of building a home with no budget ceiling. So keeping a tab on the cash is very vital.

grey-black-home-design

Maximize space and plan for future expansions

The aim of every blueprint that you pencil down must be to maximize the available space to the hilt, create an ambient and practical living atmosphere and to allow for any planned future expansions. There might be occasions when you build the basic portion of the home and wish to expand on few lavish excesses when you have further time and cash on hand. Your basic home design must contain room for all these expansions.

Home design plan must suit your interior decorating needs

Remember that whatever you are going to do in future, you will have to work within that walls of the home that you build today. Depending on your choice and needs, your design must allot space and location of rooms. In some cases people prefer a larger than usual living room, while others might prefer a more even use of space. Have a vision for what you will do with the interiors even before you build them.

wallpapertv-home-design

Let lighting and heating needs take prominence

Your home design must keep in mind the effects of natural sun light and heat. The direction and the home’s windows, define these factors. Make sure that the home is always well-lit by natural lights during daytime. Also, keep in mind that the use of skylights is a popular option that is catching on these days.

Home design is a culmination of technical and aesthetic aspects. The right balance between both of them is a must, and can only be achieved when your personal tastes are integrated with comfortable and practical design.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1388ساعت 11:30  توسط آرش  | 

drawerment5.jpg

Czech designer Jaroslav Jurica of Hubero Kororo Design Group created the Drawerment storage system for Dutch design house Demakersvan.

drawerment1.jpg

The installation consists of second-hand drawers in wall-mounted MDF housings.

drawerment2.jpg

Jurica designed the storage to mark the 15 year anniversary of Tejo Remy’s chest of drawers for Droog Design entitled You Can’t Lay Down Your Memory.

drawerment3.jpg

Here’s some more information from Jurica:

DRAWERMENT drawers on the wall

Drawerment is a composition of drawers collected from old office furniture. Flying freely over walls, desks and floors, they break up tight office atmosphere. As a herd, they sometimes group together but naturally go their own way when being used.

drawerment4.jpg

The Drawerment is a small anniversary of 15 years of “Tejo remy Chest of Drawers” - A piece of art that let loose the ‘rigid’ era of product design at that time.

The composition has been designed for Demakersvan dutch design house as a part of their renovated studio in Rotterdam.

Jaroslav Jurica, Hubero Kororo Design Group
Czech Republic
2008
MDF, second hand drawers
Demakersvan, the Netherlands

www.dezeen.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1388ساعت 15:28  توسط آرش  | 

فلسفه دیکانسارکشن

 

 

بنیانگذار فلسفه ی دكانستراكشن ژاك دریدی فرانسوی است كه بعضی از معماران همچون پیتر آیزنمن و برنارد چومی كارهای خود را متاثر از ساختمان نظریات وی می دانند و حتی پروژه هایی با هكاری دریدا انجام داده اند.
وی پژوهش هایی در زمینه ی ساختار شناسی زبان انجام داده است و نظریاتی در مقابل نظریه سلختار گرایی كه محصول نظریات فردی بنام فردیناند سسور در سالهای 1916 – 1911 دارد، سسور معتقد بود كه زبان و اصولا هر نوع علامت كه ایده ای را از ذهنی مخاطب می شود كه این معنی در هر زبان ثابت است و به راحتی قابل تغییر نیست، مثلا در یك نوع معنی گراست كه حاصل ذهن است و موجب تداعی معنی در ذهن است كه این معنی در هر زبان ثابت است  و براحتی قابل تغییر نیست مثلا در یك زبان به عنوان علامت هنگامی كه كسی واژه ی گل را بكار می برد، شنونده بی تردید منظور گوینده در ذهنش تداعی شده.
بنابراین با یك علامت كه در این مثال زبان می باشد ایده ذهنی از گوینده به شنونده منتقل شد ، و همچنین این مفاهیم ذهنی براحتی قابل تغییر نیستند. از آنجا كه زبان یك پدیده اجتماعی است حجمی برای آن توافق كنند تا بتوان از یك معنی گر مفاهیم استعاره ای دیگر برداشت كرد. این مسئله در مورد متن نیز صادق است اما دریدا می كشد با واسازی منتها نشان دهد كه معنی شده خود معنی گر شود.
بنابراین نوعی تسلسل زنجیر وار «معنی گر» و «معنی شده» ناپدید می شود. بنابراین نمیتوانیم از یك علامت معنایی خاص دریابیم «بلكه باید بالا و پائین رفتن مدام حضور و غیاب «معنای خاص» را بر تجربه آوریم. بنابراین خواندن یك متن در واقع تبعیت كردن ردپائی از معنی شده است كه خود حضور ندارد.»
دریدا می نویسد:
ما هرگز نمی توانیم به انتهای چیزی برسیم. اگر به فرهنگهای لغت مراجعه كنیم می بینیم كه هر كلمه با كلمات و بر حسب كلمات دیگر تعریف شده اند و از این رو اگر بخواهیم ببینیم واقعا یك كلمه چه معنی می دهد، باید به دنبال معنای كلمات دیگر نیز بگردیم. و به دنبال كلمات گشتن هرگز به پایان نمیرسد ، حتی اگر به پایان این جستجو برسیم به یافتن معنی كلمه نخست نزدیك شده ایم بخصوص كلماتی كه به هر صورت واجد معانی متضاد هستند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388ساعت 15:58  توسط آرش  | 

موزه مرسدس بنز

موزه مرسدس بنز ، نماد خلاقیت هلندی !

اشتوتگارت- آلمان 2006-2001
کارفرما: DaimlerChrysler
مساحت ساختمان: 35000 مترمربع

برنامه ها:موزه ماشین، فروشگاه، رستوران، اداری، تالار کنفرانس
هندسه فریبنده وان‌برکل برای موزه، سازماندهی سازه‌ای و طراحی را به گونه‌ای ترکیب می‌کند که نتیجه آن یک بنای برجسته برای نگهداری تشریفاتی اتومبیلی افسانه‌ای ایجاد کند...!


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388ساعت 15:36  توسط آرش  | 

رضا دانشمیر

رضا دانشمیر ، طراح پردیس سینما ملت.

دانشمیر معمار 42 ساله فارغ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت است . وی در سال 80 با اثر گالری آو تبدیل یک استخر بدون استفاده به یک گالری هنری و کسب رتبه چهارم اولین دوره جایزه بزرگ معمار ، به شهرتی نسبی دست یافت . دانشمیر که عضو کنسرسیومی تحت عنوان نوا NOA با شرکت آرش مظفری و سام تهرانچی است ، در سال83 در رقابت مجموعه مسکونی شهید عراقی با کسب رتبه دوم بار دیگر قابلیت های معمارانه خود را به رخ کشید. اثر خانه دو پوسته در لواسان در جایزه معمار 83 نیز شرکت داده شد وحائز رتبه پنجم شد. وی در هفتمین دوره جایزه معمار نیز با طرح ساختمان پل رومی در تهران رتبه چهارم را از آن خود کرده است .  


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388ساعت 15:21  توسط آرش  | 

زندگی نامه وارتان هوانسیان

 hovanesian.jpg

وارتان نخستین مدرنیست معماری ایران بود که نهضت باستان‌گرایی دوره پهلوی را مورد حمله قرار داد.او طی دو دهه ۲۰ و ۳۰ از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکت‌های ایران به محسوب می شد و شیوه کارهایش به “سبک وارتان” معروف شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388ساعت 14:27  توسط آرش  | 

ریچارد می یر

وقتی پست مدرنیسم متولد می شود . . .!


richard-meier m.jpg


ریچارد می یر بخاطر معماری و طرحهایش در تمام جهان شناخته شده و قابل احترام است.کمیسیونهای ارشد در ایالات متحده و اروپا شامل: کاخ دادگستری، تالارهای شهر، موزه ها، headquarterهای یکی شده، خانه سازی و اقامتگاههای شخصی را دریافت نموده. در میان اکثر پروژه های مشهورش، Getty Center در لس آنجلس، High Museum of Art در آتلانتا، جورجیا؛ موزه هنرهای تزئینی فرانکفورت آلمان، Canal + Television Headquarters در پاریس و موزۀ هنرهای معاصر بارسلونا در اسپانیا به چشم می خورند.


 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388ساعت 14:13  توسط آرش  | 

سفارت ایران در بانکوک

 
ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ايران در بانکوک - 1999


 
تصوير

ساختمان با الهام از معماری ايران به صورت يک کوشک درون يک باغ سازماندهی شده است . علاوه بر آن در کنار خيابان يک عمارت باريک نيز قرار داده شده که يادآور عمارت های ورودی باغ های ايرانی است. يک محور اصلی (آب نما) عمارت ورودی و عمارت اصلی را به يکديگر متصل می کند که استخوانبندی مجموعه سفارت را تشکيل می دهد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388ساعت 14:2  توسط آرش  | 

ورزشگاه آزادی

نقدی بر یک بنا !

از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید و سهم بسیار مهم و بزرگی در معماری معاصر ایران دارد.

عبدالعزیز فرمان فرماییان در سال 1299 در خانواده ای صاحب نام در سایت و فرهنگ معاصر به دنیا آمد وی تحصیلات خود را در دانشکده بوزار پاریس گذراند و در آوریل دهه 30 فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت. در ابتدا در گاراژ خانه پدرش شروع به طراحی برای خانه های اقوام و دوستان کرد و سپس به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد. وی پس از چندی با مهندس آفتن دلیان، سیهون و قیاهی در یکی از آتلیه های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحت ریاست مهندس فروغی به کار تدریس پرداخت.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388ساعت 8:38  توسط آرش  | 

مصاحبه روزنامه ولایت با علی ارباب

 

با علی ارباب اولین بار در ستاد انتخاباتی آشنا شدم بعدها در دانشگاه آزاد قزوین در یکی از کلاس های او ۴ واحد درسی برداشتم . شعور معماری بالا و شخصیت بسیار خونسرد وی برام جالب بود ، همین باعث شد من علاقه مند بشم با این استاد معماری کار کنم . از همین رو خیلی بی ربط بر آن شدم که مصاحبه روزنامه ولایت رو با علی ارباب ( به عنوان تنها مضوع که در رابطه با ایشان پیدا کرد) در وبلاگم درج کنم!.

مهندس علی ارباب
عضو هیات علمی و استاد داشگاه آزاد قزوین است .

- بازیگر مورد علاقه ؟
* امین حیایی و هدیه تهرانی
- نقطه ضعف ؟
* هیچ وقت عصبانی نمی شوم
- نقاط قوت ؟
* خونسردی کامل و در عین حال در ارتباطم خونگرمم
- به خودتون که رای میدین ؟
* صد در صد
- اگر همین حالا به شما ویزا بدن کدوم کشور رو انتخاب می کنید؟
*اسپانیا ، چون صنعت و فضاهای تفریحی و سنتی را با هم دارد
- کارتون مورد علاقه کودکی؟
* سنباد و پینوکیو
- آخرین کتابی که خوندین؟
* شاهنامه فردوسی
- کدام محله قزوین را بیشتر دوست دارید؟
* خیام شمالی و فردوسی شمالی
- از چه چیزی می ترسی؟
*بی آبرویی
- شما کی به آخر خط می رسی؟
*وقتی که فوت کنم
- مهم ترین مشکل دوران دانشجویی؟
* بی پولی
- تو کدوم محله قزوین دنیا اومدی؟
* امامزاده علی (ع)
- آخرین موسیقی که گوش کردی؟
* بنیامین
- چرا سالگرد ازدواج و روز تولد همسرتون فراموشتو ن می شه؟
* نمی شه چون در اونصورت کلم کنده می شه
- چه قدر تیپ برات مهمه؟
* خیلی مهمه که چی می پوشم
- اگه دزد همه زندگیتو ببره چه می کنی؟
* از این اتفاقا خیلی برام افتاده . هیچی من خیلی خونسردم
- بزرگ ترین اشتباه زندگی ارباب ؟
* زبان و کامپیوتر یاد نگرفتم
- بهترین هدیه ای که گرفتی؟
* ادکلن
- غصه هاتو به کی میگی ؟
* غصه نمی خورم ولی اگه بخورم به خانومم می گم
-مشکلی واست پیش بیاد چی نظر می کنی؟
* کمک به فقرا ، صلوات
- کی شام ونههار می پزه؟
*خانومم . من ترجیح می دم غذا نخورم ولی آشپزی نکنم
-تا به حال کتک خوردی؟
* بعضی وقت ها تو دبیرستان
- چه قدر نماز قضا داری؟
* از نکیر و منکر بپرسید. من آمار ندارم
- تا به حال شده ضایه شی؟
* آره ولی یادم نمیاد که بخوام تعریف کنم
-  شما اتومبیل شخصی دارین؟
* بله 206 قرمز با بربند اسکی، ماشین من معروفه
- همسرتون چطور؟
* بله MVM
- تفریح شما بهترین تفریح اسکی تو زمستونه،اما تو فصلای دیگه مسافرت
* دختر به یکی باشرایط خودت می دی؟
- با کمال میل آرزومه
* اگر می خواهید از کسی یاد یا تشکر کنید بفرمایید؟
- اسم شما چیه؟
*چگینی هستم
- از خوانوم چگینی به خاطر سوالاتش تشکر می کنم

مسجد حضرت ابراهیم در نمایشگاه بین المللی تهران . یک از کارهای علی ارباب

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم اردیبهشت 1388ساعت 15:18  توسط آرش  | 

بدون شرح .1

 

 زمانی که طبیعت می ایستئ آنگاه هنر آغاز می شود !.

 

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 23:4  توسط آرش  | 

به یاد میرمیران

 

 معمارها نمی میرند

چيزى كه معمارى مدرن ومعاصر ايران همچنان كم دارد و از كمبود آن مى نالد و هرگز نمى بالد، پژوهش هايى بنيادى است كه گذشته اى درخشان را به آينده اى مبهم گره بزند. مشكل ديگر درمعمارى معاصر ايران نبود نشانه هايى از تداوم و پيوستگى است وهمين، حرف زدن درباره آن را سخت وصورت بندى آن را ناممكن مى سازد. پراكندگى آثار وپوسته هاى جسته و گريخته اى كه هيچ گاه حول يك هسته نبوده اند وشكل نگرفته اند وهيچ گاه جريانى سارى وسازنده نساخته اند، توصيف تمام دستاوردهاى معمارى معاصر ايران است كه آن هم درمعدود نامها و معدود نشانه هايى خلاصه مى شود. يكى از چيزهايى كه مى تواند سازنده يا تداعى كننده معمارى يك كشور دردوره اى تاريخى باشد، بناهاى يادمانى وسازه هاى شاخص شهروندى است، كه سفارش آن بيشتر از سوى دولت وشركت ها و شهروندان صاحب ثروت است. چيزى كه به يك معمار متشخص امكان واجازه مى دهد تا ايده و عقيده پيشرو خود را فراتر از خواست هاى معمول ومرسوم و روزمره ومطابق با معيارهاى زيبايى شناسيك وپلاستيك پياده كند ومفهوم تازه اى ازاقامت واجرا را به بروز و ظهور برساند. در دو سوى اين ماجرا كه گفتم ، شايد البته هنوز آن طور كه بايد وشايد هيچ نوع صف آرايى روشن وشفافى صورت نگرفته باشد. يعنى نه آن معمارى پا به عرصه گذاشته كه با خلاقيت خود چشم ها را خيره كند ونه سفارشى طرح شده كه توأم با آزادى بيان و ايده براى معمار باشد. اين موضوع استثنايى هم دارد، كه البته چون جريان ساز نبوده نمى توان از آن به طور جامع ومانع سخن به ميان آورد. ازبين همين استثناها يكى هم « هادى ميرميران» است كه حداقل به خاطر عمل گرايى اش دراين عرصه نمى توان او را ناديده گرفت . كسى كه همين الآن وهمين ساعت هم طراحى واجراى پروژه هاى خاصى را دراختيار دارد و پيش مى برد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 22:59  توسط آرش  | 

لوید رایت

 خالق خانه آبشار ، در یک نگاه
  • ۱۸۶۹:فرانک لوید رایت فرزند کشیش متدیست هشتم جوئن در مرکز ریچارد (ویسکونسین) متولد شد.
  • 1879:خانواده رایت در مدیسون مستقر شدند و در آنجا رایت جوان به مدرسه تکمیلی رفت
  • 1885:اختلافات خانوادگی سبب شد تا ویلیام پدر فرانک برای همیشه از آنجا برود و هرگز باز نگردد.
  • فرانک به عنوان نقشه کش در آتلیه محلی معماران شروع به کار کرد.در بین طرحها میتوان از خانه (پاور) و طرحی که برای خیابان دانشگاه کار کرده بود نام برد.
  •  ۱۸۸۷:در بهار فرانک دانشگاه را ترک کرد و عازم شیکاگو شد، مواجه شدن با این شهر بزرگ دراماتیک بود. او مدت زیادی بیمار شد و تنفر شدیدی نسبت به شهرها پیدا کرد. بعد از بیماری وارد موسسه ای شد و شروع به طراحی کلیسای(تمام ارواح) کرد. سپس موفق به استخدام در دفتر مشهور(سولیوان 8 ادلر) شد  با تماسهایی که استادش داشت او را با گرایشهای مکتب شیکاگو آگاه ساخت.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 22:55  توسط آرش  | 

پیر لوئیجی نروی

Pier Luigi Nervi

تولد در سوندریو لومباردی به سال 1891،مرگ در رم به سال 1979.در سال 1913 در رشته مهندسی ساختمان از دانشگاه بولونا فارغ التحصیل شد.از 1946 تا 1961 استاد مهندسی سازه در دانشکده معماری رم بود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 21:55  توسط آرش  | 

حسین امانت

حسین امانت، زنده باد ازادی

azadi 

برج آزادی که در زمان خود شهیاد نام داشت و یادمانی برای دو هزار و پانصد سال شاهنشاهی ایران بود، خیلی زود نماد دروازه گونه تهران و ترجمان معمارانه ایران مدرن شد، این بنا اکنون سی و شش ساله است و در حالی که با یک چرخش بزرگ، نماد انقلاب سال ۵۷ تلقی می شود، فرسوده از گذر زمان و رنجیده از بی مهری کسان، خود را نیازمند مرمت می یابد. با این حال دست بردن در مجموعه ای که ایرانیان سخت بدان خو گرفته اند وخارجیان، ایران امروزی را با تصویرش می شناسند، کاری ساده و خالی از حرف و حدیث نیست.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 21:46  توسط آرش  | 

حریری ها

 

HARIRI & HARIRI – ARCHITECTURE

حریری و حریری یکی از شرکت های پیشرو طراحی معماری در جهان ، شرکت حریری و حریری-معماری بود ( حواهران حریری) که به دست خواهران متولد ایران ( مژگان و گیسو حریری ) در سال 1986 در شهر نیویورک تاسیس شد. در رابطه با تحقیق و ساخت با ایده های ابداعی ، کار شرکت به طور بین المللی در موزه های زیادی ، گالری ها ، موزه هنرهای معاصر و موزه معاصر بارسلونا به نمایش گزاشته شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 21:42  توسط آرش  | 

هتریک.11

کمپانی نمایش Wooly Mammoth ،واشینگتن دی سی ،توسط معماران McInturff

 


در رابطه با فراهم آوردن مکانی اولیه برای یک کمپانی نمایش محصولات برجسته که مدت 25 سال است که در واشینگتن دی سی به عنوان میزبان محصولات مختلف دایر می باشد ،یک توسعه گر، این مکان را با کرایه 1$ در سال ( برای برگزاری مسابقات طراحی در معرض عموم ) پیشنهاد داد. این مکان در یک ساختمان تجاری-مسکونی و در عمق ft 14 در زیر سطح خیابان قرار گرفته است.معماران پروژه به علت بودجه کم،پیشنهاد حفاظت از پوسته خام و قرارگیری دیوارهای لازم و پله ها و سقف در داخل آن را دادند.هیئت داوران در این زمینه اظهار داشتند:«راه حل پویا و بی انتهای طراحی،با طبیعت مترقی تئاتر بسیار همگام است».«معماران پروژه از بودجه کم ،حداکثر استفاده را کردند؛در حالی که از کلیشه و یکنواختی کاملا به دور بودند؛در ضمن ظاهر خارجی تئاتر به هیچ عنوان گویای جلال و شکوه داخل آن نمی باشد.»

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388ساعت 23:15  توسط آرش  | 

هتریک.10

تئاتر موقتی،پورتلند،توسط معماران BOORA


نظریه هیئت داوران در مورد این پروژه چنین است:«زیرکانه،خلاق و مبتکر».«طراحان توانائی های معماری خود برای خلق فضای اصولی با بودجه محدود، به کار برده اند» این پروژه مربوط به یک موسسه هنرهای معاصر می باشد که هر ساله در آن جشنواره هنرهای برجسته و معاصر تئاتر،رقص،موسیقی و رسانه های الکتریکی برگزار می شود.بدین منظور یک انباری متروکه به یک مکان نمایشی با یک تئاتر 200 نفره و چند کلوپ به علاوه یک رستوران ،تبدیل شده است.معماران، محدوده تئاتر را در فضای انبار توسط دیواری از داربست مشخص نموده اند که تجهیزات دیگر را پوشش می دهد.از داربست دیگری در محل نشستن استفاده شده است و یک بالابر به عنوان مکانی برای نورپردازی مخصوص بازی تئاتر عمل می کند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388ساعت 23:13  توسط آرش  | 

هتریک.9

کتابخانه Skillman ، کالج لافاییت ،ایستون ،توسط معماران Beha Ann

  


هیئت داوران، این پروژه را «تبدیلی عظیم از یک ساختمان دهه 1960» نامیدند. آنها مخصوصا «جزئیات دقیق و مصالح به کار رفته در آن » را که با ایجاد تمایزی صریح بین جدید و قدیم، نقایص ساختمان اصلی را آشکار می سازد ، تحسین کردند.معمار سعی داشت یک کتابخانه کم ارزش متعلق به سال 1964 با مساحت 75،000 فیت مربع را توسعه داده و به یک مرکز آموزشی جدید، جایی که دانش آموزان به فعالیت های دسته جمعی بپردازند،تبدیل کند و همچنین رابطه ای بین این طرح با ساختمانهای اطراف و مسیرهای عبور و مرور در طرح اصلی ایجاد کند.طبقه اصلی آن ،با افزایش 30،000 فیت مربع، اکنون به عنوان یک " استودیوی اطلاعات " بزرگ و انعطاف پذیر عمل می کند که شامل بخش های زیر می باشد: یک رستوران،فضاهای مطالعات فرعی،مکان های ملاقات و جلسات،اتاق های مطالعه گروهی، اتاق های تکنولوژی برای پروژه های دیجیتالی، یک گالری و اتاق های کامپیوتر.با انتقال ورودی به ضلع جنوبی ارتباطی بین ساختمان و فضای سبز ایجاد شده است و با افزایش سطح شیشه ها، فضای داخل و بیرون با هم مرتبط شده اند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388ساعت 23:12  توسط آرش  | 

هتریک.8

karlaتوسط Rene Gonzalez در انجمن معماری AIA برای مرکز ادراک رویداهای تجربی


هیئت داوران این پروژه را یک دگرسازی و تبدیل استادانه از یک پوسته نامشخص به معبدی از نور می‌دانند. جادوی معماران انبار کالاهای صنعتی که به سوی رشد بی‌رویه پیش می‌رفت را به یک فضای قابل انعطاف تغییر داده‌اند که نسل بزرگی از تولیدکنندگان گل را به خوبی نمایش رویدادهای محلی و سرگرمی‌ها و پذیرایی به نمایش می‌گذارد. ‌معمار ورودی اولیه را با محوطه تطبیق داده و باغاتی را به منظور مسابقات و فعالیتهای فرعی خلق کرده است.
مرکز فضاهای داخلی شامل 2 دیوار شفاف جلوی لابی و قسمت پذیرش است. در تمامی پروژه، فضاها و قسمتهای تأسیسات طراحی شده و به خاطر سادگی در فرم و متریال به منظور تأثیر بیشترشان در حین اینکه در محدودۀ بودجه در نظر گرفته شده بودند، انتخاب شده‌اند.
هیئت داوران اظهار داشتند که: این ساختمان همجواری قابل ملاحظه‌ای است از یک صحنۀ با شکوه طبیعت با ساختار بی‌روح سفید داخلی. آن به شما احساس آرامش زیادی می‌دهد و ترکیب فضاها برگزیده و متفکرانه هستند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388ساعت 23:3  توسط آرش  | 

هتریک.7

شعبۀ مرکزی googel، در Mountain view – توسط معماران Clive Wilkinsom برای Google Inc.

    


طراحی اصلی این پروژه از ارزیابی استراتژیک محل کار نتیجه شده است و باید توسط شرکت اینترنت مشهور توسعه یابد و از یک سیستم کاری به نام «همسایگی‌ها» تبعیت کند. و سیر کولاسیون پلان در امتداد یک محور اصلی باشد.
تمامی بخشهای مرجع، اتاقهای جلسه، فضاهای گفتگوی فنی، آشپزخانه‌های کوچک (آبدارخانه) و اتاقهای استراحت و کتابخانه باید در امتداد محور اصلی قرار بگیرند.
سهولت انجام چنین کاری وابسته به 4 معیار است: قابلیت انعطاف و انطباق با خواسته کاربران (کارکنان) پویایی و تحرّک، قابلیت تغییر در ساختار سیستم، تمرکز و همکاری از طریق سیستمی از اتاقهای کار سه نفره که شامل تجهیزات کنترل نور، صدا و جریان هوا و فاکتورهای محیطی دیگر هستند و همچنین برای افرادی که ساعات زیادی را مشغول به کار هستند اتاقهای کار و زندگی شامل سرویسهای پشتیبانی، آشپزخانه و فضای باز برای جلسات فوری باشند. برنامه ريزي یادگیری از طریق بخش گفتگوی فنی در سمینارهای متوالی و جلسات تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد. قابلیت پایداری و نگهداری از انرژی‌های محیطی از خواسته‌های اصلی کارفرما بوده است. هیئت داوران اظهار می‌کند «عنصر اصلی سرزندگی با تکنولوژی پیشرفته یکپارچه شده‌اند، این مکانی است که ما دوست داریم در آن کار کنیم.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388ساعت 23:1  توسط آرش  | 

هتریک.6

شعبۀ مرکزی googel، در Mountain view – توسط معماران Clive Wilkinsom برای Google Inc.

    


طراحی اصلی این پروژه از ارزیابی استراتژیک محل کار نتیجه شده است و باید توسط شرکت اینترنت مشهور توسعه یابد و از یک سیستم کاری به نام «همسایگی‌ها» تبعیت کند. و سیر کولاسیون پلان در امتداد یک محور اصلی باشد.
تمامی بخشهای مرجع، اتاقهای جلسه، فضاهای گفتگوی فنی، آشپزخانه‌های کوچک (آبدارخانه) و اتاقهای استراحت و کتابخانه باید در امتداد محور اصلی قرار بگیرند.
سهولت انجام چنین کاری وابسته به 4 معیار است: قابلیت انعطاف و انطباق با خواسته کاربران (کارکنان) پویایی و تحرّک، قابلیت تغییر در ساختار سیستم، تمرکز و همکاری از طریق سیستمی از اتاقهای کار سه نفره که شامل تجهیزات کنترل نور، صدا و جریان هوا و فاکتورهای محیطی دیگر هستند و همچنین برای افرادی که ساعات زیادی را مشغول به کار هستند اتاقهای کار و زندگی شامل سرویسهای پشتیبانی، آشپزخانه و فضای باز برای جلسات فوری باشند. برنامه ريزي یادگیری از طریق بخش گفتگوی فنی در سمینارهای متوالی و جلسات تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد. قابلیت پایداری و نگهداری از انرژی‌های محیطی از خواسته‌های اصلی کارفرما بوده است. هیئت داوران اظهار می‌کند «عنصر اصلی سرزندگی با تکنولوژی پیشرفته یکپارچه شده‌اند، این مکانی است که ما دوست داریم در آن کار کنیم.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388ساعت 23:0  توسط آرش  | 

هتریک.5

English Residence, Beverly Hill, Calif, by chut Gooding architects and entericr designer kay kollar Design, for Tobias.


صاحب این خانه شیشه‌ای «هارول همیلتون هاریس» معماران را به تعمیر و بازگرداندن مفهوم اصیل معماری منطقه هاریس با توجه به نیازهای زندگی معاصر مجاب کرده است. معماران فضای موجود و زیرزمین خانه را برای بازگرداندن رد پای اصلی هاریس در پایین‌ترین و بالاترین سطوح را به کار بردند.
کل خانه و جزئیات اصلی مثل وجوه شیشه‌ای سقفها به حالت اصلی خود باز گردانده شده است، هیئت داوران این پروژه را یک مثال واقعی خوب از حفاظت و توسعۀ نیم قرن مدرنیسم می‌داند، آنها همچنین اظهار داشتند معماران در این بنا نیازهای رایج ساکنان را فراهم کردند و نشان دادند که در نیم قرن مدرنیسم می‌توانند زندگی طولانی‌تری داشته باشند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388ساعت 22:54  توسط آرش  | 

هتریک.4

(Bizzar) در Omaha توسط معماران Rendy Brown برای Diel Brown

     


این بوتیک زنانه عرضه و پیشکشی بود برای معماران تا سرپیچی جزئی از قوانین فروشگاه بکنند. آنها می‌گویند «جای دیوارها، لوله‌کشی و تأسیسات، سقفها و طبقات مواردی مستقل هستند» و فضای داخلی را با تا کردن و برش دادن قسمتی از صفحه به منظور ساده کردن زبان طراحی تغییر و توسعه داده‌اند. این تبدیل به یک صفحه پیوسته که خمیده و تا می‌شود به منظور نشان دادن کالاها و پنهان کردن تأسیسات مکانیکی و الکتریکی و سیستم سازه‌ای می‌باشد. قسمتی از دهانه باریک و به دو فضای پیوسته و باز تقسیم می‌شود که شامل یک سری از فضاهای محافظ برای سازمان‌دهی کالاهاست. هیئت داوران اظهار می‌کند فرم داخلی ساختمان با عملکرد فضاها رابطه دارد و به سمت خلق عناصر هدف‌دار پیش می‌رود.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388ساعت 22:53  توسط آرش  | 

مطالب قدیمی‌تر